The Magician’s Nephew. Chapter 2. Digory and his uncle

Here is a guide to work  with CHAPTER 2.

IT was so sudden, and so horribly unlike anything that had ever happened to Digory even in a nightmare, that he …

To go back to Chapter 1

Vocabulary

I. Learn the meaning of the following words

  1. To get at smb — If you get at someone, you keep criticizing or teasing them in an unkind way. [BRIT, INFORMAL]
  2. A great-aunt — an aunt of one’s father or mother, sister of one’s grandfather or grandmother.
  3. asylum [ə’saɪləm] an institution for the care of people who are mentally ill.
  4. have (got) to do with — a) to have dealings or associate with; b) to be of relevance to.
  5. Ignorant — lacking knowledge or awareness in general; uneducated or unsophisticated
  6. The proper thing is the one that is correct or most suitable.
  7. Sage means wise and knowledgeable, especially as the result of a lot of experience.
  8. A grave person is quiet and serious in their appearance or behaviour.
  9. A charwoman  — a woman employed as a cleaner in a house or office.
  10. If you say that someone harps on a subject, or harps on about it, you mean that they keep on talking about it in a way that other people find annoying.
  11. A learned person has gained a lot of knowledge by studying.
  12. for nothing—  at no cost; without payment
  13. If you overhear someone, you hear what they are saying when they are not talking to you and they do not know that you are listening.
  14. in spite of oneself — although one did not want or expect to do so .
  15. Toil is unpleasant work that is very tiring physically.
  16. Fine — made or consisting of small particles.
  17. To succeed (in doing smth) –to achieve the desired aim or result
  18. Preposterous — contrary to reason or common sense; utterly absurd or ridiculous.
  19. A scholar [‘skɔlə] — a specialist in a particular branch of study, esp. the humanities; a distinguished academic.
  20. An adept — a person who is skilled or proficient at something.
  21. Handsome – (of a number, sum of money, or margin) substantial.
  22. Tip — a sum of money given to someone as a reward for their services.
  23. If you are given to doing something, you often do it.
  24. To show the white feather — струсить, смалодушничать [белое перо в хвосте бойцового петуха считалось признаком плохой породы. В Англии и в Австралии получение белого пера означает обвинение в трусости. Его обычно присылают людям, уклоняющимся от военной службы
  25. You use wicked to describe someone or something that is very bad and deliberately harmful to people.
  26. Went home – reached its target
  27. To attend to – to pay attention to
  28. For good – forever
  29. It’s all one – it makes no difference, it’s all the same

II. Match synonyms:

1)      To vanish

2)      To possess

3)      Queer

4)      Sage

5)      Remarkable

6)      Rough

7)      Disagreeable

8)      Aid

9)      to drop in on smb

10)   mighty

 

a)      help

b)      to visit smb

c)       wise

d)      to disappear

e)      unpleasant

f)       to have

g)      outstanding

h)      strange

i)        crude

j)        powerful

 

III. Match antonyms:

 

1)      Failure

2)      Narrow-minded

3)      Wise

4)      Mortal

5)      Learned

6)      Proper

7)      Rough

8)      Impatience

9)      Wicked

10)   Honour

 

a)      Unwise

b)      Smooth

c)       Immortal

d)      Dishonor

e)      Broad-minded

f)       Kind

g)      Ignorant

h)      Patience

i)        Improper

j)        Success

IV. Complete the sentences with the right phrasal verb:

narrow down / get off/ find out/ cut off/ paid out/ go through/ broke down

 

1)      What’s happened is that the new results ___ the possibilities…

2)      We set out to ___the truth behind the mystery.

3)      We are ___ from the common pleasures.

4)      I had to ___some disagreeable experiences.

5)      His health ___ in the end.

6)      Don’t ___the point! Come nearer the subject!

7)      I’ve never read a story in which people of that sort weren’t ___in the end, and I bet you will be.

 

V. Find Russian equivalents to these conversational phrases:

1)      It serves you right!

2)      old wives’ tales

3)      Bless my soul!

4)      A lot you care!

5)      None of that

6)      If I were you

7)      Look here

8)      as you please

9)      By gum!

10)   What’s the good of that?

11)   All in good time

12)   Or something

13)   At my time of life

 

 

a)      Чёрт побери!

b)      Тебе и дела нет!

c)       Поделом вам! /Так вам и надо!

d)      бабьи россказни

e)      как вам угодно

f)       Видит Бог! Господи помилуй!

g)      Всему свое время

h)      Довольно! Я этого не потерплю!

i)        Что-то в этом роде

j)        В моем-то возрасте

k)      Я бы на твоем месте

l)        Что в этом хорошего? Какая польза от этого?

m)    Послушай(те)

 

VI.  Write out words giving positive and negative characteristics.

positive2

 

  1. negativeVII. Find episodes where the following phrases are used:
  • To keep a promise
  • To control one’s temper
  • To shrug one’s shoulders
  • To give a turn to smb
  • A difficulty arose

Think of your own situations to use the phrases.

 

VIII. Find the following “good” phrases in the text:

—        A good many

—        The good of

—        For good

What do they mean?

Grammar spot

Modals

В данной главе встречаются почти все модальные глаголы. Рассмотрим их значения на примерах следующих предложений:

1. Mightвероятность

If you start making a noise you Mother’ll hear it. And you know what a fright might do to her.

Ты знаешь, что испуг может  ей причинить.

It (the box) might contain something highly dangerous. В ней может быть что-то очень опасное.

Not much to show for lifetime of toil, you might say. Не большое достижение за годы тяжелого труда, ты, наверно, скажешь.

May – также как и Might выражает вероятность. Здесь мы находим May в составе устойчивого выражения-структуры «however+adjective+Subject+may/might+V»:

However excellent they may be for little boys …. – Какими бы прекрасными они не были для маленьких мальчиков … (read more about set expressions  with modals)

2. Canфизическая способность, возможность

No great wisdom can be reached without sacrifice

She can’t get back

Can’t you understand that the thing is a great experiment?

Could –  способность , возможность в прошлом

It was not at all nice face,…., though of course with those early photographs one could never really tell.

Это было вовсе не симпатичное лицо, хотя по тем старинным фотографиям на самом деле невозможно было определить .

I couldn’t get them back

Однако в предложении

Perhaps, you couldn’t help it.

мы имеем дело с устойчивым выражением, значение которого отличается от распространённого «мочь, уметь».  Couldn’help – в переводе на русский значит «не мог не». Аналогично для настоящего времени используется can’thelp – не могу не. (read more about set expressions  with modals)

3. Needn’tотсутствие необходимости. Как модальный глагол Need чаще всего встречается в отрицательной форме:

We needn’t go into all that. Нам не нужно все это обсуждать

В данной главе есть пример и утвердительной формы модального «нуждаться»

I don’t think you need worry about my danger. Не думаю, что тебе надо волноваться о том, что мне угрожает.

4. Have (got) to– долженствование в силу внешних причин, обстоятельств. Вариант have got более характерен для разговорного языка.

I’ve got to go – Мне нужно идти

What have I got to do? – Что я должен делать?

had to get to know some devilish queer people – Мне пришлось познакомится с некоторыми чертовски странными людьми

5. Must – долженствование, исходящее из личных убеждений

You must understand that rules of that sort – Ты должен понять подобного рода правила

You really must learn to control that temper of yours – Тебе действительно нужно научиться сдерживать свой нрав.(это мое мне, я считаю это важным)

Второе значение must– это вероятность, граничащая с уверенностью:

The boy must be mad! – Мальчик, должно быть, с ума сошел!

6. Should – совет, инструкция, рекомендация

I should put it on on your finger, if I were you –  На твоем месте,  я надел бы его на палец.

7. Ought to – моральный долг

You mean that little boys ought to keep their promises – Ты имеешь ввиду, что маленькие мальчики должны сдерживать свои обещания

You’ll be telling me next that I ought to have asked the guinea-pigs’ permission before I used them! – Сейчас ты начнешь говорить о том, что я должен был спросить у морских свинок разрешения, прежде чем их использовать!

8. Will – желание, намерение, решение

She can get back, if someone will go after her. – Она может вернуться, если кто-нибудь пожелает отправиться за ней.

Здесь Will имеет модальной значение, и не является вспомогательным глаголом будущего времени. По правилам , в придаточных предложениях условия не употребляется Future Simple.

Personal pronouns

Особое внимание нужно обратиться на употребление местоимений в таких предложениях как:

That’s her, there, on the wall. – Этоона, там, настене.

Men like me… Такие люди как я…

Очень часто в подобных фразах мы делаем ошибки: по аналогии с русским языком используем местоимение в именительном падеже (I, we, they, he, she..).  В английском же субъектные формы используются,  если местоимение является подлежащим , в остальных случаях (дополнение, именное сказуемое) – объектная форма (me, us, them, her, him). Типично для фраз:

Это я –It’s me

Это он – it’s him

Это она – it’s her

Это мы – it’s us

Это они – it’st hem

Youимеет одинаковую форму в любом случае – It’s you.

 

Также объектные формы местоимений встречаются в разговорной речи, например, популярное выражение “Me too” – Я тоже. В тексте находим следующий пример:

— Well why didn’t you go yourself then?

 – Me? Me?

— Почему же вы не отправились сами?

– Я? Я?

видео урок на эту тему

Discussion

  1. Who is Mrs Lefay? What do we know about her life? (Key words: godmother, queer, do unwise things, in prison,  before death, be kind to smb, a secret box, burn with certain ceremonies, keep a promise, contain smth dangerous, remarkable,  a fairy)
  2. Describe the box (Key words:  ancient, from the old island of Atlantis, older than stone-age things, rough, crude)
  3. What was there inside the box?
  4. What experiments did Uncle Andrew do?  (Key words: get into the right form, early experiments, failures, at last, succeed in, send into another world, to touch,  a difficulty,  arise, get back)
  5. Why didn’t Uncle Andrew go to the Other Place himself? (Key words: a coward, bad health, a great scholar who is doing the experiment, subjects)
  6. How can Polly get back? (Key words: go after smb, wear a ring, gloves, carry in the pocket, vanish out of this world, reappear in this)
  7. How did Digory feel about the whole situation? (Key words: believe in magic, a wicked, cruel magician, plan the whole thing

Go to Chapter 3

Реклама

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s